Balıkesir “TCDD Gökköy Lojistik Köyü”

Rekabet edebilir bir fiyat ve uygun kazancın elde edilmesinde, işletme faaliyetlerinin en yüksek maliyete sahip olan kalemlerinden ulaştırma faaliyetleri ve yönetim giderlerinin düşürülmesi gayesiyle, organize sanayi bölgeleriyle bağlantılı olarak yük taşıma potansiyelinin yoğun olduğu toplam 19 merkezde inşa edilmesi planlanan Lojistik Merkezleri arasında Gökköy Lojistik Merkezi’de bulunmaktadır.



Halen yapım Balıkesir çalışmalarına devam edilen “TCDD Gökköy Lojistik Köyü”nün, Ege ve Marmara Bölgesi’nin önemli taşıma üslerinden biri haline geleceği öngörülmektedir. İnşaat aşaması yüzde büyük ölçüde tamamlanmış olan lojistik merkezin 2015 yılında hizmete açılması planlanmaktadır.

Balıkesir OSB karşısında 200 dönüm arazi üzerine kurulacak lojistik köy mevcut ulaşım seçeneklerinin yanı sıra, Tekirdağ-Bandırma Trenferi Projesi (trenlerin feribotla deniz üzerinde bir yerden başka yere taşınması) ve Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesiyle bütünleşmiş olacaktır. Böylece Bölgeden yüklenen ürünler, Avrupa ve Orta Asya’ya kadar kesintisiz iletim imkanına sahip olacaktır.

Otomobil, konteyner, sunta, mermer, sentetik malzemeler, kömür, askeri yükler, demir-çelik, sanayi ürünleri yanı sıra gıda maddesi olarak et, süt, kuru gıda, içecek maddeleri Balıkesir’deki lojistik köyden yüklenip yurtiçi ve yurtdışına taşınacaktır.




Gökköy Lojistik Köyü ile Balıkesir Tren Garı arasında ulaşımın daha sağlıklı hale gelebilmesi için demiryolu hattı çift yönlü hale getirilecektir. Maden taşımacılığı şehir merkezinde kirlilik oluşturduğu için madenlerin merkezden geçişine izin verilmemektedir. Lojistik köyün açılmasıyla birlikte maden taşımacılığındaki bu sorunun ortadan kaldırılıp yolcu taşıma işleminin aynı şekilde gardan devam etmesi planlanmaktadır.



Bölge ulaşım ağı açısından önem taşıyan projelerden biri de TOBB’un öncülüğünde ve Ulaştırma Bakanlığı’nın desteğiyle yürütülen Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonlar (BALO) projesidir. Kayseri-Ankara tarafından gelen demiryolu ile Adana tarafından gelen demir yolunun Kütahya’da, bu birleşen yolun da İzmir, Manisa tarafından gelen tren yoluyla Balıkesir’de birleşmesinin ihracatı hızlandırmak ve lojistik maliyetini düşürmek için kullanılması hedeflenmektedir. Bu sayede Avrupa’ya gönderilen ihraç mallarının ulaşım süresi ve maliyetlerinin yarıya düşürülerek İstanbul’un yükünün hafifletilebileceği öngörülmektedir.


Bu kapsamda yurtiçindeki toplama merkezlerinden konteynerlerle alınan yükler tren seferleriyle Anadolu ve Avrupa yakasındaki yük birleştirme merkezlerinde toplanacak ve gideceği şehirlere göre ayrıştırıldıktan sonra Avrupa’daki lojistik kentlere ulaştırılacaktır. Bandırma ilçesi Anadolu yük birleştirme merkezi olacak, burada toplanan yükler Bandırma Limanından Tekirdağ’a denizyoluyla ulaşarak Avrupa’ ya yol alacaktır. Bu projenin hayata geçmesiyle Bandırma ilçesi başta olmak üzere Balıkesir’in stratejik anlamda daha fazla önem kazanacağı öngörülmektedir.

Kaynak:
www.ubak.gov.tr
GMKA 2014-2023 Bölge Planı Taslağı